GEORGE ORWELL HAYVAN ÇİFTLİĞİ

 Selamlar herkese ben Gamzeli Kız bloğuma hoş geldiniz. Bugün yeni bir kitap yorumu ile beraberiz. Uzun zamandır okumak istediğim ve herkesten çokça duyduğum bir kitaptı. Hatta Hikmet Anıl Öztekin'in YouTube videosunda da önerdiğini görünce kitaba karşı merakım çokça arttı. Bir kitap alışverişi yaparken de hemen sepetime attım. Zaten kapağından ve isminden açıkça konusu belli oluyor. Arka kapağını da okuyunca başlamak için daha da heyecanlandım. Hemen kitap hakkında bilgilendirmeleri yaparak yazıya geçelim. Hadi okumaya devam edin 👀


"Tüm hayvanlar eşittir ama bazıları diğerlerinden daha eşittir!"


Hakkında

Benim elimdeki kitap Maviçatı Yayınlarından Ucuzkitapal.com'dan almıştım. Ben kapağını sade ve aynı zamanda ilgi çekici buldum. Arka kapağında kitabın konusu yer alıyor. Sayfa sayısı 104. Derya Akküç tarafından çevrilmiş. 

İçerisinde hiç resim yok. Ben bir videoda özel baskının incelemesini izlemiştim. Gerçekten çok güzel hazırlanmıştı. Dış tasarımı, sayfaların kalitesi ve içindeki resimler şahaneydi. ama tabii bütçe konusunda pek iyi değil 😃 

Özel Baskı

Ayrıca kitabı okuduktan sonra yazar hakkında biraz araştırma yaptım. Çünkü bu kitap dışında 1984 isimli kitabını da almıştım ama onu henüz okumadım. Arka kapağını sadece okudum ve bu kitap ile beraber anlattıkları üzerine kendisini merak ettim. İlginç birkaç bir şey buldum.

- İngiliz romancı George Orwell 1943 yılının Kasım ayında Hayvan Çiftliği'ni yazmaya başlamış. Kitap o dönemin siyasi konuları yüzünden yayınevleri tarafından basılmamış. 

- Hayvanlar insani özellikler yüklendiği ve bunun insanlara hakaret olduğu gerekçesi ile 1931 yılında Çin Hükümeti tarından yasaklanmış. 


Konusu

Manor çiftliğinde yaşam hayvanlar için çok zor ve ağırdır. İhtiyar Majör onlara "Hayvanların özgür olduğu, çiftliği yönetebildikleri ve sadece kendileri için çalıştıkları bir rüyadan bahsederek isyan fikrinin tohumlarını yeşertir.

Çiftlik yönetiminden memnun olmayan ve insanlardan nefret eden hayvanların iktidara geçme eylemini konu alıyor. Domuzların önderliğinde tüm hayvanlar çiftliğin başına geçmeye çalışır. Hayvanların amaçları daha eşit bir topluluk oluşturmaktır. Çiftliğin en akıllı hayvanı olan domuzlar idareyi ellerine alarak önder bir takım oluştururlar. Bu süreçte isteğine ulaşan çiftliği batıran da yine domuzlar olur.


Yorumu 

Kitap hakkındaki düşüncelerime gelirsek; kitapta verilmek istenen çok fazla mesaj vardı. Yalnız benim doğru bulmadığım çok nokta vardı. Hayvanların çiftliği ele geçirmesi ve kendi isteklerine göre yaşaması başta çok güzeldi. Fakat domuzların bencil olduklarını düşünüyorum. Snowball'a yapılan her şe bence büyük bir haksızlıktı. Oysa hayvanlar haksızlığa karşı gelmek istiyorlardı. Ve bu yüzden de çiftliği ele geçirdiler. Bu uğurda yapılan savaşta hayvanlar bile öldü. İnsanlara benzememek istediler ama sevdiğim bir alıntıyı yukarı bıraktım kesinlikle bencilleşip insanlara benzediler. Tabii bunun suçlusu kesinlikle domuzlardı diğer hayvanları hor görüp kendilerini yücelttiler. Böylelikle de zamanla Hayvan Çiftliği'ni sona yaklaştırdılar. Zaten yazarda burada domuzların giderek insanlara benzediğini anlatmış. 

Kitap yazarın yaşadığı döneme bir hikaye kurgusu altında eleştirisi aslında. sosyalizm komünizm gibi konulara eleştiriler var. Yazar yaşadığı dönemi iyi gözlemleri ile başarılı bir şekilde kitaba yansıtmış. Sade bir yazım dili var. süslü kelimelere ihtiyaç duyulmamış. Çoğunlukla mesaj niteliğinde paragraflar var. 


Alıntılar 

 İnsan üretmeden tüketen tek yaratıktır. Süt vermez, yumurta yumurtlamaz, sabanı çekecek gücü yoktur, tavşan yakalayacak kadar hızlı koşamaz. Gene de tüm hayvanların efendisidir.


 İnsan ile hayvanların ortak çıkarı vardır, birinin dirliği öbürlerinin de dirliğidir, diyen çıkabilir. Onlara sakın kulak asmayın. Hepsi yalan. İnsanoğlu, kendinden başka hiçbir yaratığın çıkarını gözetmez.


Şunu da unutmayın ki, insana karşı savaşırken sonunda ona benzememeliyiz. Onu alt ettiğimiz zaman bile, onun kötü alışkanlıklarını benimsemeye kalkmayın. Hiçbir hayvan asla bir evde yaşamamalı, yatakta yatmamalı, giysi giymemeli, içki ve sigara içmemeli, paraya el sürmemeli, ticaretle uğraşmamalı. İnsanın bütün alışkanlıkları kötüdür. Ve en önemlisi, hiçbir hayvan kendi türünden olanlara zorbalık etmemeli. Güçlüsü güçsüzü, akıllısı akılsızı, hepimiz kardeşiz. Hiçbir hayvan başka bir hayvanı öldürmemeli. Bütün hayvanlar eşittir.

 

Hayvan Çiftliği, Hayvan Çiftliği, inan,
Benden sana zarar gelmez hiçbir zaman!



George Orwell Kimdir?

Eric Arthur Blair veya daha bilinen takma adıyla George Orwell, 20. yüzyıl İngiliz edebiyatının önde gelen kalemleri arasında yer alan İngiliz romancı, gazeteci ve eleştirmen. En çok, dünyaca ünlü Bin Dokuz Yüz Seksen Dört adlı romanı ve bu romanda yarattığı Big Brother kavramı ile tanınır.


Orwell, 25 Haziran 1903'te Hindistan'ın doğusundaki Eric Arthur Blair'de doğdu. Bir ablası ve bir kız kardeşi vardı. Babası, Hindistan Devlet Memurluğu'nda küçük bir gümrük görevlisiydi. 
İngiltere'de eğitim gördü ve Eton'dan ayrıldıktan sonra Burma'daki Hint İmparatorluk Polisine, ardından bir İngiliz kolonisine katıldı. 1927'de istifa etti ve yazar olmaya karar verdi. 1928'de bir yazar olarak başarı eksikliğinin onu bir dizi önemsiz işe zorladığı Paris'e taşındı.


Deneyimlerini 1933'te yayınlanan ilk kitabı 'Paris ve Londra'da Down and Out' kitabında anlattı. Ayrıca bu dönemde Orwell, Middlesex'teki küçük bir özel okulda ders verdi. Daha sonra Orwell, boynundan vurulduğu ve hayatı için kaçmak zorunda kaldığı Cumhuriyetçiler için İspanyol İç Savaşı'nda savaşmaya gönüllü oldu. Bu arada Komünistler muhalifleri tutuklamaya başladı ve Orwell İspanya'dan kaçmak zorunda kaldı. İngiltere'ye geldikten sonra, 1938'de yayınlanan Katalonya'ya bir Saygı yazdı.
Ancak 1938'de Orwell tüberkülozdan muzdaripti. 1938-1939 kışını Fas'ta geçirdi. 1939'da başka bir romanı olan Coming Up For Air yayınlandı. İkinci Dünya Savaşı'nın başında George Orwell askerlik hizmeti için reddedildi, ancak 1941'den 1943'e kadar BBC için çalıştı. 1943'te sol kanat dergisi Tribune için edebi editör oldu. Daha sonra 1945'te büyük hiciv Hayvan Çiftliği yayınlandı. 1949'da başyapıtı 1984 yayınlandı.


Eserleri 

-Paris ve Londra'da Beş Parasız

- Burma Günleri

- Papazın Kızı

- Zambak Solmasın

- Wigan İskelesi Yolu

- Katalonya'ya Selam

- Aspidistra

- Daralma

- Hayvan Çiftliği

- Bin Dokuz Yüz Seksen Dört


Bir kitap yorumunun daha sonuna geldik. Kitabı daha önce okumuş muydunuz? Benimle yorumlarda paylaşın. Kendinize iyi bakın, sağlıcakla kalın ❤


Instagram: gamzeli_kiz_blog

Twitter:  Gamzelikizblog


22 Yorum

  1. Gerçekten harika bir anlatım olmuş. Elinize sağlık. Instagram'dan storylere bakarken denk geldim. Takip ediyormuşum sizi. Başarılar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de sosyal medya aracılığı ile tanımış oldum sizi. Çok sağ olun :)

      Sil
  2. George Orwell'in yazdığı kitapların listesini görünce en çok bilenen kitapları Hayvan Çiftliği ve 1984 dışındaki kitaplarını da okuma isteği uyandı bende.
    Hayvan Çiftliği kitabını iki yazardan okudum. Diğeri Uğur Mumcu'ydu. Özal dönemine atıfta bulunduğu kitabı da okunası bence. Aynı zamanda güncel. Sonuçta iktidarda olanların adaleti hep tartışılır yapılan uygulamalar nedeniyle...
    Hayvan Çiftliği her zaman güncel kalacak kitaplardan, yorum için çok teşekkürler.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de bu kitabı okuduktan sonra 1984'e olan merakım arttı. Dediğin gibi hep güncel... Ben teşekkür ederim yorumun için :)

      Sil
  3. Öyle güzel, öyle anlamlı bir kitap ki...

    YanıtlaSil
  4. Oldukça popüler bir kitap, uzun yıllar önce okumuştum. Tekrar okumak gerek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için teşekkürler Rehitu :) Yazarın en popüler kitabı sanırım :)

      Sil
  5. distopik romanları seviyorum, güzel anlatmışsın kitabı, okunmaya değer :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Kesinlikle okunmaya değer :)

      Sil
  6. Bu kitabı çok duydum ama okumadım. Domuzların giderek insanlara benzetilmesi yüzünden belki de yasaklanmıştır ama bugün tam tersi bir durum söz konusu değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için teşekkür ederim Gülten :) Maalesef ki durum bu yönde ilerliyor :(

      Sil
  7. Tiyatrosunu beğenerek izlemiştim. Emeğine yüreğine sağlık 😊🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Yıldız :) Tiyatrosunu seyretmek isterdim :D

      Sil
  8. bindokuzyüzseksendört ve bu kitabını okudum, şu beş parasız adlı kitabını da okumayı düşünüyorum, önemli tabii, klasik zaten, yani eleştirilebilse de belki ilk defa o zaman bir yazar böyle bir şey düşünmüş olabilir, o yüzden belki unutulmuyor roman, sen de ne iyi anlatmışsın, her yönden, haklısın, bu baskı iyimiş, başka baskında okudum, bu baskı iyi ama demekki pahalı, ucuz bulursam saklamak için alırım bu baskısını :) tenk yuuu :)

    YanıtlaSil
  9. Kitabı okuduktan sonra, "adam ne yazmış be" demiştim. Harika bir kitaptı.

    YanıtlaSil
  10. Çok güzel yorumlamışsın, emeğine sağlık:))) Kitap okunmayı bekleyenler arasında kütüphanemde duruyor. Bir ara okumaya başladım ama tam olarak kendimi veremedim ve bıraktım. Sanırım benim için uygun zaman değildi. Çok merak ediyorum ve kitap hakkında tek olumsuz yorum duymadım. Yazarın kitapları arasında diğer merak ettiğim ise Aspidistra:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahsettiğin kitabı ben ilk kez duydum. Daha çok yazar hakkında bu ve 1984 kitabını oldukça duyuyordum. Kitap hakkında olumsuz yorum yok gerçekten de. Yorumun için sağ ol :)

      Sil
  11. Yorumun için teşekkür ederim Müfred :) Doğru haklısın.

    YanıtlaSil
  12. Distopya kara dörtlemeden birisi olan kitap. Bu kadar az sayfa sayısıyla bu kadar derinlemesine bir anlatım yetenekli yazarların niteliği olabilirdi ancak.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için teşekkür ederim. Sanırım öyle yetenek işi bu :)

      Sil

Yorumunuz için teşekkür ederim. Kendinize iyi bakın :)